1997
Het verhaal van D’Leon begon rond 1997 aan de eettafel in Hoofddorp met een paar Extran Energy en AA-flesjes, orgeade en gingabirie naar oma’s recept. Het geheim van het mengen van de ingrediënten voor zijn ambachtelijke en traditionele dranken is generatie op generatie doorgegeven en wordt zorgvuldig bewaard. De Extran Energy- en AA-flesjes haalde D’Leon overal vandaan om ze schoon te maken en opnieuw te vullen. De kleine flesjes verkochten ze aan enkele cafés in Amsterdam-Oost. Door mond-tot-mond reclame groeide hun klantenkring en al snel kreeg D’Leon ook klanten buiten Amsterdam.
2000
Als het vanaf 2000 echt gaat lopen, verhuizen de productie en opslag van de dranken naar een deel van een huis in Amsterdam zuidoost. De gerecyclede AA- en Extran flesjes maken plaats voor fabriek nieuwe flesjes. In een deel van het huis vult hij wekelijks vier grote vrieskisten met orgeade en gingabirie. Maar snel komen ze ook hier ruimte te kort. In 2007 verhuizen ze opnieuw de productie. Ze nemen hun intrek in een galerijflat in de buurt. Wekelijks rijdt een vrachtwagen voor om paletten met 4000 nieuwe flesje te brengen. Als de woningbouw erachter komt is het over voor D’Leon.
2007
Dankzij hun netwerk lukt het de eigenaren al snel om een bedrijvenpand in Amsterdam Noord te vinden. De productie wordt weer opgestart. Wekelijks perst, zeeft en vullen de medewerkers van D’Leon handmatig de orgeade en gingabirie voor de verkoop. Ook het vullen van de flesjes is nog steeds een ambachtelijk proces.
Onderhandeling met Markoesa
De dranken blijven een succes en D’Leon voegt Markoesasap aan het assortiment toe. Dit loopt niet. De klanten van de cafés en toko’s lijken de drank niet te vertrouwen. De drankenhandelaar geeft niet op. In Nederland wordt hij op een dag benaderd door een Surinaamse ondernemer die in Suriname een Markoesaplantage heeft en wil de pulp voor de sap leveren. Maar Reno twijfelt. Wanneer hij voor een vakantie in Suriname is, komt hij de Markoesa-ondernemer weer tegen. Na enige twijfel besloot hij toch op zijn uitnodiging in te gaan om zijn plantage te bezoeken. Het duurt een paar glazen gekoelde verse Markoesasap, enige onderhandeling en vele verhalen, voordat ze elkaar de hand schudden en de deal sluiten.
Uitbreiding assortiment
Vanaf dat moment gaan de zaken steeds beter en in de loop van de jaren breidt D’Leon verder uit met nog meer smaakvolle en natuurlijke dranken, zoals Swa Watra, Punch en Cola siroop. Om altijd verzekerd te zijn van de hoogste kwaliteit controleert Reno de smaak van de dranken bij elke stap van het proces tot de fijnste blend is bereikt. Zo zorgt hij ervoor dat elke druppel precies hetzelfde smaakt als bij de eerste menging meer dan 10 jaar geleden.